כחלון לחוץ: "דו"ח המבקר על משבר הדיור אינו רלוונטי כי הוא לא עוסק במחדלי ממשלת לפיד- נתניהו"

שלמה בן יוסף No Comments on כחלון לחוץ: "דו"ח המבקר על משבר הדיור אינו רלוונטי כי הוא לא עוסק במחדלי ממשלת לפיד- נתניהו"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון, בקריה האקדמית אונו בפני סטודנטים: "בימים הקרובים יתפרסם דו"ח מבקר המדינה על משבר הדיור. לצערי הדו"ח הזה לא רלוונטי כי הוא יתייחס למה שקרה בענף עד שנת 2013 אך הכשל החמור והעמוק בשוק הנדל"ן התרחש בשנת 2014. בשנה וחצי בלבד עלו מחירי הדיור ב- – 16%. הממשלה כשלה כישלון חרוץ בפתרון משבר הדיור אבל לצערי המבקר לא מתייחס לשנים האלה, לתקופה של הממשלה האחרונה. לכן זה לא רלוונטי להאשים את הממשלות הקודמות והדו"ח הזה לצערי לא ייתן לנו הרבה ולא נוכל להפיק ממנו יותר מדי."

אנחנו נמצאים בתקופת חירום, נדרשות 150 משכורות כדי לקנות דירה, המצב הזה הוא לא הגיוני ודרושה מנהיגות עם אחריות כדי לשנות אותו.

למשבר הדיור יש שתי רגליים: היצע וביקושים. בנוגע לביקושים – ראינו שגם הורדת הריבית אמש מוסיפה דלק למדורה הזו של עליות המחירים. לצד זה צריך לטפל בהיצעים. יש כיום 250 אלף יחידות דיור מתוכננות שצריך להסיר מהן חסמים כדי שיוכלו להיבנות. כל זמן שהחסמים, התשתיות, נמצאים אצל רגולטורים שונים אי אפשר יהיה להסיר אותם. אנחנו מציעים לרכז את כל הרגולציה תחת קורת גג אחת במשרד האוצר כדי שלאדם אחד תהיה אחריות על כל השרשרת הזו.

כשאנחנו מדברים על שיווקים אנחנו לא מדברים על בנייה או מסירה. בשנה שעברה נמסרו 7300 דירות. הגידול הטבעי במדינת ישראל הוא 50 אלף. כשמדברים על 7000 יחידות שנבנות בכרמי גת מדובר רק על 1000 יחידות בשנה. יש לשחרר את הדירות האלה לפני שהולכים להפשיר קרקעות והסרת חסמים זה הדבר הראשון שצריך לעשות כדי לשחרר. ברגע שהציבור ייראה שהחסמים משוחררים יתעורר כאן אמון במשק. אם הציבור יבין שמתחילים בבנייה הביקושים והלחץ ירדו.

הדבר השני שחייבים לטפל בו זו שיטת המכרזים. המדינה שולטת על 93% מהקרקעות. המכרזים הם המכונה הכי משומנת להעברת כסף מהאזרחים למדינה. הם רוצים לשחרר אלף יחידות בקריית אונו אבל מוציאים רק מאה כדי ליצור ביקוש. מהו הכח של המונופול? בויסות היצעים. כאן רמ"י משחקת. אם הם היו מוציאים את כל האלף ביחד המחירים היו שונים. שיטת המכרזים חייבת להשתנות."



0 תגובות